Perfectionisme als kwaliteit èn als valkuil!

Je kunt pas de perfecte moeder zijn als je hebt geaccepteerd dat die niet bestaan. En doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je kinderen. Want als jij van jezelf eist dat je perfect bent, eis je dat ook van hen. En is dat iets waar je voor wil leven? Dat zij alleen goed genoeg zijn als ze perfect zijn?

Valkuil en risico

• Je was van plan even een kopje thee te maken en daarna op de bank te ploffen, maar opeens sta je de vaatwasser uit te ruimen en de gootsteen te poetsen. Van dit constante streven naar verbetering of perfectie, voelen we ons vaak opgejaagd, moe en gestresst.

• Het is nooit genoeg. Hoe meer we streven, hoe meer we focussen op wat we nog niet hebben. Dat wordt door onze hersenen vergroot en benadrukt (wat je aandacht geeft, groeit). Van deze chronische ontevredenheid wordt je echt geen leuker mens.

• Je verliest jezelf en tijd in te detailgericht zijn. Je wilt een kwaliteit leveren waar niet om gevraagd wordt en haalt er heel veel bij. Zonde wat anderen zitten er wellicht helemaal niet op te wachten. Zeg nou zelf, ben je liever bij een moeder/vriendin die alles tip top voor elkaar heeft, nooit iets fout doet en het altijd beter doet dan anderen, of ben je liever bij iemand met wie je kan lachen, waar dingen wel eens fout lopen en waar er ruimte is voor creativiteit en “georganiseerde” chaos?

 Tips en trucs

• Van perfectionisme naar tevredenheid
Kun je de lat wat lager leggen? Leren streven naar een optimale balans? In plaats van een perfect opgeruimd huis, perfect luisterende kinderen en altijd perfect functioneren op je werk- zou je meer kunnen genieten als je de lat lager legt! Streef niet naar een volmaakt leven, maar naar een tevreden leven.

• Moet ik dit nu doen?
Stel jezelf hardop de volgende vragen, waarbij je telkens de klemtoon verandert. Print deze vragen desnoods uit en hang ze op als reminder.
   * Moet ik dit nu doen?
* Moet ik dit nu doen?
* Moet ik dit nu doen?
* Moet ik dit nu doen?
* Moet ik dit nu doen? Bij welke vraag kwam je erachter dat jij het niet nu hoeft te doen?

• Merk op wanneer je je gestrest voelt. Dit kun je merken aan: een snellere ademhaling, opgetrokken schouders, gespannen kaken, gebalde vuisten, een frons. Ben je gestrest? Doe een ademhalingsoefening om jezelf te kalmeren: leg een hand op je buik en laat na de uitademing een pauze vallen. Zeg in je hoofd ‘in’ als je inademt en ‘uit’ als je uitademt.

• Durf hulp te vragen en te accepteren. Het levert je zoveel op: rust, verbinding, tijd voor jezelf of je gezin…

Bron: Nina James. http://www.urbanmom-coaching.nl


Overzicht – prioriteiten – keuzes maken

Keuze stress?

Kill your darlings…en nee daar bedoel ik niet je kinderen mee. Daar bedoel ik mee keuzes maken die pijnlijk voelen….

Sta jij voor een lastige keuze? Zie je door het bomen het bos niet meer? Herken je een keuzemoment pas achteraf?

Volg deze stappen en je creëert binnen 10 minuten meer duidelijkheid.

Stap 1. Terug naar de basis. Creëer overzicht voor jezelf.

Deze oefening is zo ontworpen dat je binnen 10 minuten meer duidelijkheid krijgt in je situatie en dat je weet welke keuze het beste voor je is.

Normaal gezien zijn situaties gecompliceerd. Je bent geneigd om heel veel details erbij te halen. ”Ik zou hiervoor kunnen kiezen, maar wat als…” Hoe meer details, hoe moeilijker het wordt de knoop door te hakken.

Deze oefening gaat terug naar de basis: de keuze die het beste voelt. Zo focus je je op de hoofdlijnen en ga je niet in op alle details. Die zijn ook niet zo belangrijk. Je wilt toch meer duidelijkheid? Dan gaat het toch om de hoofdzaak, nietwaar?

Pak een schrift of een aantal A4-tjes en een pen. Doe deze oefening niet in je hoofd, dan werkt hij niet. Door het op te schrijven creëer je meer duidelijkheid. Het kost je maar 10 minuten. Hoe belangrijk is het voor jou een keuze te maken?

Stap 2: Bepaal je keuzes.

Bekijk welke alternatieven je hebt. Uit welke kun je kiezen?

Pak twee stukken papier en schrijf op het eerste vel: Keuze 1. Op het tweede vel schrijf je Keuze 2. Geef ze beide titels.
Op het eerste vel kun je bijvoorbeeld zetten:’ Blijven waar ik zit.’ Op het tweede vel zet je dan: ‘Veranderen van baan’.

Ik zou je adviseren om het bij twee alternatieven te laten. Kies de alternatieven, die je het meest aanspreken. Vergeet alle andere keuzes.

Stap 3: Bepaal de voor- en nadelen.

Schrijf nu op elk vel drie voordelen en drie nadelen van de alternatieven, die je hebt bedacht. Weet je erg geen drie te bedenken, houd het dan bij twee of één.

Op het vel met ‘Veranderen van baan’ kun je bijvoorbeeld zetten:

Voordelen:
–      Mogelijkheid om te groeien.
–      Meer carrièrekansen.
–      Beter salaris.

Nadelen:
–      Opnieuw ingewerkt worden.
–      Onzeker of ik wel word aangenomen.
–      Onzeker of ik wel leuke collega’s krijg.

Omcirkel met een (liefst rode) pen op elk vel (dus voor elk alternatief) het belangrijkste voor- en nadeel. Maximaal één.

Stap 4: Maak een afweging.

Nu heb je twee alternatieven met ieder één belangrijk voordeel en één nadeel.

Kies nu welk van de twee alternatieven je het grootste voordeel geeft. Omcirkel dat voordeel nog een paar keer zodat het opvalt.

Kies nu welk van de twee alternatieven je het grootste nadeel geeft. Omcirkel dat nadeel nog een paar keer zodat het opvalt.

Het alternatief met het grootste voordeel is de keuze die je eigenlijk wilt maken.
Het alternatief met het grootste nadeel is de keuze waar je het meest bang voor bent.

Wat is je uitkomst?

Als het alternatief met het grootste voordeel een ander is als die met het grootste nadeel, dan ben je geslaagd. Nu kun je kiezen voor het alternatief met het grootste voordeel. Dat is de beste keuze.
Als een alternatief zowel het grootste voordeel als het grootste nadeel heeft, dan is dat toch de juiste keuze voor jou. Die keuze geeft je veel plezier, maar ook veel pijn.

Je wilt het graag, maar je bent er ook bang voor

Bedenk dan het volgende:

Focus je op het voordeel, niet het nadeel.
Iedereen moet angsten overwinnen voordat ze kunnen groeien.
Het is normaal die angst te voelen, maar laat dit niet je leidraad zijn.

Ga ervoor en onderneem de stappen die nodig zijn.
Bedenkt hoe je je zou voelen als alles loopt zoals je wilt.
Hou dat gevoel vast, dan zal alles ook lopen zoals je wilt.

Deze oefening is ontworpen door Frank Demoei.

Bron: deze tekst is afkomstig van http://www.urbanmom-coaching.nl